Bij deze fietsenwinkel wordt uw e-bike accu getest met een Batterytester.
Dit is een diagnoseapparaat dat een volgeladen accu belast en daarbij:
de beschikbare capaciteit meet
de interne weerstand bepaalt
Dit is één van de meest betrouwbare manieren om de technische staat van een accu te beoordelen.
De capaciteit van een accu zegt iets over hoeveel energie de accu kan opslaan.
Hoe hoger de capaciteit, hoe groter de actieradius (het aantal kilometers dat u kunt fietsen op één lading).
Naarmate een accu ouder wordt, neemt de capaciteit langzaam af. Dat is normaal verouderingsproces.
De interne weerstand geeft aan hoe goed de accu een belasting (bijvoorbeeld ondersteuning in de hoogste stand of een steile helling) aankan.
Een lage interne weerstand betekent: de accu kan de gevraagde stroom goed leveren.
Een hogere interne weerstand betekent: de accu heeft het zwaarder, wordt warmer en is minder prettig belastbaar.
Naarmate een accu veroudert, neemt de interne weerstand toe. Dat gaat ten koste van prestaties en kan – bij sterk verhoogde waarden – een aanwijzing zijn voor een onwenselijke / minder veilige situatie.
Elke accu veroudert:
de capaciteit loopt terug
de interne weerstand wordt hoger
Dit proces (degeneratie) is onomkeerbaar en hangt af van onder andere:
kwaliteit van de accu
gebruik (hoe vaak en hoe diep ontladen / laden)
leeftijd
belasting (zware ondersteuning, heuvels, gewicht)
temperaturen (hitte, vorst, opslagcondities)
Uit het gemeten capaciteitsverlies kunnen we afleiden dat de actieradius evenredig is afgenomen.
Andersom kunnen we geen exacte actieradius voorspellen, omdat die ook afhangt van onder andere gewicht, wind, bandenspanning, ondersteuningstand en terrein.
Wij beschouwen een accu in principe als versleten wanneer:
de capaciteit minder is dan 60% van de nieuwwaarde, óf
de interne weerstand hoger is dan 0,30 Ω
In die gevallen wordt het om veiligheidsredenen dringend afgeraden de accu nog te gebruiken.
Ons advies is dan: accu vervangen en/of inleveren bij een inleverpunt.
De accutest is een momentopname en geeft met name inzicht in capaciteit en elektrische belastbaarheid (interne weerstand).
De test geeft geen volledig beeld van:
de resterende totale levensduur van de accu
alle mogelijke veiligheidsrisico’s
de toestand van overige elektronica (zoals BMS, fietscontroller, lader)
De belasting tijdens de test is vergelijkbaar met een pittige fietstocht, waarbij de accu in relatief korte tijd wordt ontladen.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan dit leiden tot een defect van de accu. Dit gebeurt vrijwel uitsluitend bij accu’s die al instabiel zijn en waarbij het risico op problemen al verhoogd was.